zondag 13 juli 2008

Reisperikelen

Anke was naar een verjaardagsfeestje en toen ik haar terug ging oppikken kwamen tussen enkele ouders de reisverhalen naar boven:

"En waar gaan jullie op reis?"
"Naar Toscane"
"Serieus, wij ook!"

en toen kwam de vraag der vragen:
"Hoe houden jullie je kinderen koest in de auto?"

Goeie vraag!
Niets zo irritant als kotters op de achterbank die zagen, klagen en ruzie maken.

En toen kwamen de oplossingen:
"Wij hebben, volledig tegen onze principes, zo'n DVD gekocht voor in de auto" opperde een gezin.
"Weet je wat ook wel helpt?" zei een ander "zo'n CD met meditatiemuziek"
"Wij hebben zo'n CD'tje met dolfijnen geluiden, daar blijft die van ons wel even kalm onder"
"Ja, maar als je de godganse reis naar die dolfijnenmuziek moet luisteren ... kans dat je als chauffeur wel mee indommelt"
"Daar heb je een punt, ga nog voor we vertrekken zo'n walkman halen"

Waarop ik meteen een beeld in mijn hoofd krijg van zo'n kotter die op de achterbank zit met
zo'n potten op zijn kop en dolfijnengeluiden zit na te doen tot grote ergernis van z'n vader die er compleet krankzinnig van wordt.

Om een of andere reden wil iedereen zijn kinderen rustig houden tijdens de reis.
Ik kan me absoluut niet herinneren dat onze ouders met ons rekening hielden tijdens een lange reis.
Ik herinner me vooral van die cassettes met disco muziek.
De Bee Gees, Boney M en Abba.
Dat was niet onze muziek, dat was de muziek van mijn ouders.

Er werd hoe dan ook geen rekening gehouden met de kinderen op de achterbank.
Die moesten hun muil houden. Punt!

Toch kan ik me voorstellen dat die kids van tegenwoordig niet rustig kunnen blijven.
Vastgesnoerd in zo'n hard stoeltje.
Ze kunnen niet eens hun billen eens lichten.

Wij hadden geen gordel achterin.
Wij hingen lekker languit!
Dat moest wel want de ruimte waar een normale mens zijn benen zet stak vol.
Er moest nog een frigobox bij en die hoop kussen en slaapzakken konden daar ook nog wel tussen. Tussen het raam stak een keukenhanddoek, want die hield de zon buiten.

Maar waarom moeten nu persé die DVD's en CD's met verhaaltjes en fucking meditatiemuziek?
Waar is de tijd van nummerplaten tellen en bij de 10de duitser "Frits" roepen.
Of ik zie, ik zie, wat jij niet ziet en het is ...

Leuk was dat, toch !

Of lek rijden en Dikke Berta spelen op de pechstrook!
Fijn! Fijn!

En de frigo plunderen en als de bergen en de haarspelbochten kwamen
de boel onderkotsen.
Leuke tijd was dat!

Geen opmerkingen: